Indeksowanie

„Crawled – Currently Not Indexed” w Google Search Console – co tak naprawdę oznacza ten status?

Status „Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zindeksowana” (ang. „Crawled – Currently Not Indexed”) w Google Search Console (GSC) budzi różne reakcje wśród specjalistów SEO. Część przechodzi obok niego obojętnie, inni nagminnie klikają „sprawdź poprawkę”, a jeszcze inni patrzą na niego z przerażeniem. W tym artykule chciałbym podzielić się swoim podejściem do interpretacji tego parametru w kontekście codziennej pracy SEO, wyłączając sytuacje szczególne jak migracje stron czy poważne błędy techniczne.

Oficjalna definicja Google vs. rzeczywistość

Google w swojej dokumentacji opisuje ten parametr następująco:

Crawled – Currently Not Indexed
The page was crawled by Google but not indexed. It may or may not be indexed in the future; no need to resubmit this URL for crawling.

Kluczowy jest tutaj fragment: „It may or may not be indexed in the future” (może zostać, ale nie musi zostać zindeksowana w przyszłości). Polska definicja tego statusu może sugerować, że strona niebawem się zaindeksuje, wystarczy tylko poczekać. 

 

Co naprawdę oznacza status „Crawled – Currently Not Indexed”?

Jak zwróciłem uwagę w moim wpisie na LinkedIn, znaczna część adresów znajdujących się w tym raporcie była już wcześniej w indeksie Google. To oznacza, że z jakiegoś powodu Google usunął te adresy z indeksu.

W różnych moich testach, ale też czytając zewnętrzne publikacje wychodzi, że 70-80% stron ze statusem „Crawled – Currently Not Indexed” było historycznie zaindeksowanych przez Google. To zmienia zupełnie sposób, w jaki powinniśmy interpretować ten status!

Oznacza to, że:

  1. Czekanie na indeksację takich stron zwykle nic nie da
  2. Sytuacja może się tylko pogorszyć, ponieważ kolejnym etapem może być całkowite usunięcie URL-a z kolejki priorytetyzacji, co potwierdzili pracownicy Google

Dlaczego warto monitorować ten raport?

Status „Crawled – Currently Not Indexed” nie jest jedynym raportem, który warto analizować, ale jest jednym z najbardziej wartościowych wskaźników pokazujących, że na stronie zaczyna dziać się coś niedobrego. Jest to szczególnie istotne dla adresów URL, które naszym zdaniem powinny być indeksowane, ponieważ znajdują się np. w sitemapach.

Wzrost liczby stron z tym statusem, zwłaszcza w połączeniu ze zwiększoną aktywnością Googlebota, może być pierwszym sygnałem ostrzegawczym, że zbliżający się update (oficjalny lub nieoficjalny) może znacząco wpłynąć na widoczność witryny.

Jakie działania podjąć?

Gdy zauważymy znaczącą liczbę stron ze statusem „Crawled – Currently Not Indexed”, należy:

1. Sprawdzić rzeczywisty status stron

Pierwszym krokiem powinno być odpytanie API GSC o faktyczny status tych adresów, ponieważ:

  • Raport nie zawsze pokazuje rzetelne informacje
  • Nie jest aktualizowany codziennie
  • Inspection Tool może wskazywać, że strona jednak jest w indeksie

2. Przeanalizować dane historyczne

Warto sprawdzić:

  • Jaką widoczność miał URL w ostatnich 16 miesiącach
  • Datę publikacji artykułu
  • Kiedy nastąpiła zmiana statusu (jeśli możliwe do określenia)

Powyższe dane można pobrać bez większego wysiłku, konfigurując odpowiednio narzędzia jak Screaming Frog. Jestem świadomy ograniczeń GSC API dla Inspection Tool oraz tego, że GSC pokazuje w tym raporcie tylko 1000 adresów, ale z odpowiednim podejściem można te ograniczenia obejść.

3. Podjąć konkretne działania naprawcze

W przypadku wielu stron, które były w indeksie, a teraz mają status „Crawled – Currently Not Indexed”, można:

a) Odświeżyć/zaktualizować treść na wyindeksowanych adresach URL

  • Znacząco poprawić jakość treści
  • Zaktualizować informacje
  • Poprawić strukturę i formatowanie
  • Wzbogacić content o dodatkowe wartościowe informacje

b) Przeprowadzić Content Clean Up

  • Usunąć lub połączyć strony o niskiej jakości
  • Wdrożyć strategię kanibalizacji treści
  • Przeprowadzić audyt treści pod kątem ich jakości i unikalności
  • Systematycznie monitorować i poprawiać treści o niskiej jakości

Oba te podejścia zasługują na osobne, szczegółowe omówienie i powinny być częścią cyklicznej strategii zarządzania treścią.

Podsumowanie

Status „Crawled – Currently Not Indexed” jest znacznie bardziej złożony, niż sugeruje to jego nazwa. Zamiast czekać na indeksację, warto potraktować go jako sygnał ostrzegawczy i podjąć proaktywne działania, aby poprawić jakość treści i strukturę witryny. Regularne monitorowanie tego parametru może pomóc w identyfikacji potencjalnych problemów, zanim wpłyną one znacząco na widoczność witryny.